Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 29 januari 2013

Mode funderingar



Bläddrade igenom tidningsurklipp på olika utställningar jag gjort . . . Vad är detta? Jo det ska föreställa en buss-kö, med bussskylt från 50-talet som jag lyckades jaga upp i Karlskrona och fick levererad! Skor syns inte, men de står på rad nedanför sina respektive huvudbonader och väskor som hänger med nylontråd från taket. Detta arbete var faktiskt bland det roligaste jag gjort! Gjorde en inventering av 50-talets klädmode och byggde därefter upp en ganska stor utställning. Bland annat ett typiskt tonårsrum med fladdermus fåtöljer, förstorade filmstjärnor på väggen plus en transistor som konstant matade ut låtar från 50-talet! Badmodet var också ett kapitel i sig, med virkade och stickade badkläder!
Eftersom mode nu och genom tiderna är ett stort intresse, hamnar Richard och jag ofta in i diskussioner runt detta. Vår sista slutsats är att vi förmodligen är den första generationen som får uppleva att modet så tydligt upprepar sig. Eftersom ungdomsmode lanserades hårt på just 50-talet. Innan dess såg ungdomar ut som små gubbar och tanter. Nya material matades också fram i rasande hastighet. Därför blir det ofta så att vi ser en stor affisch på det senaste hos Gina Tricot till exempel, och jag kan plocka fram ett foto på mig själv från 70-talet med en näst intill identisk outfit!


Ha en fortsatt fin vecka!
Peace, Love, Helen

22 kommentarer:

  1. Vad kul! Roligt att jobba med teman och hitta de rätta sakerna till en utställning. Bra jobbat.. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. WOW vad kul o spännande!! Duktig du är!!

    Visst är det så! Modet kommer o går! Jag tänker... nä inte redan pastellmode a la 80-tal! Det var ju inte så länge sedan! Men hallå, det är faktiskt 30 år sedan!!!! Tänk när Grease kom 1978 och det blev mode med 50-talskläder igen! Då var 50-talet stenåldern för mig! Men det var ju bara 20-30 år tillbaks i tiden =)

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  3. Kul! Tänker ofta att man borde ha sparat mer kläder o grejor......
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vilken rolig utställning!
    Visst är det härligt det här mode och skoj när man märker av att saker kommer tillbaka :-).
    Må så gott! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  5. En helt fantastisk utställning! VILKEN underbar idé! Jag blir verkligen helt lycklig av detta. Men så tycker jag mycket om 50-talet också... :)

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Vilken utställning! så häftigt. kul diskussion om modet också. håller med . kram Nilla

    SvaraRadera
  7. Visst är det så. Jag känner också igen massor av kläder som återkommer.
    Ja jag har målat och dekorerat hästarna själv. Tack för din fina kommentar
    Ha en fin dag
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  8. Anonym1/30/2013

    Men va underbart :)
    /Kram & ha en fin dag!

    SvaraRadera
  9. Kul installation med huvudbonader, väskor och skor.
    Känner ofta att visst mode nu appelerar till hur jag var klädd på ex 80-talet. Och det modet har jag svårt att gilla...=)

    SvaraRadera
  10. Men vilken jättehäftig utställning och vad kreativ du är, det blev ju riktigt charmigt:) Kul att du delar med dig:)Ja gud, modet återkommer hela tiden och jag måste säga att det mesta som kommit tillbaka faktiskt lockat mig:)

    Stööörsta kraaaaaamen aka

    SvaraRadera
  11. Anonym1/31/2013

    Jättetrevligt och intressant!

    Ja tänk...det där med badmodet...jag minns hur tjocka badkläderna kunde vara och de torkade ju aldrig....allt var minsann inte bättre förr...hihi..


    Önskar dig en fin avslutning på veckan
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  12. Är helt galen i den här 50-tals andan som härjar överallt :) Och att få göra en utställning om det måste ha vart rena drömprojektet! Ja det är inte klokt vad vi blir påverkade av dessa moden och trender men det bevisar väl att dem bara gör sitt jobb galant! ;) Och tänk vi kanske kommer gilla det här hemska 80-talet snart igen!! Man har ju ändrar sig förr!!! Hemska tanke!... ;)

    Tack för fina rader hos mig! :)
    Kram Bettan

    SvaraRadera
  13. Vilka roliga jobb du haft, spännande och
    leta efter alla hattar och väskor. Och så
    roligt att du har klippet kvar.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  14. Tack för din goa kommentar inne hos mig!
    Underbar bild, härligt med allt som kommer tillbaka,
    bara man slipper dom hemska randiga tröjorna från 70-talet:)

    Kramen
    Anki

    SvaraRadera
  15. Vad kul! Och vad härligt kreativ du är och roligt att ha sådan klipp sparade och kunna minnas tillbaka. :)

    Ja, nog får vi uppleva att modet vänder åter alltid. Just nu känns det som om mina tonårsdöttrar återupplever hela min barn- och ungdomstid med modet som har varit de senaste åren. Både vad det gäller färger och klädstilar. Undrar hur länge det dröjer tills de permanentade hårfrisyrerna återvänder? ;)

    Sköt om dig Helen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  16. Vad du är duktig och kreativ! Jaa det där med modet, allt kommer tillbaka, förr eller senare, fast i nyare tappning!
    kram helena

    SvaraRadera
  17. Oj så spännande!! Wow va kreativ du är :) Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  18. Ja modet kommer och går, undra om min son kommer att skratta åt mig när han blir äldre för själv kan jag ju få mig ett gott skratt på gamla foton av min mamma och pappa,och fråga hur de tänkte? men att de säkert var jättemoderna då..
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  19. Åh! vad kul att se och så kul att göra. Är född på 80 talet och tycker redan att modet upprepar sig alltför ofta.
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  20. Vilken kul utställning ! Jag gillar ju allt som varit...hehe 50-talet var väldigt häftigt när det gäller kläder, möbler, frisyrer ja, allt. Tänk virkade bikinis hehe
    Må så gott & ha en härlig fredag !
    Kram Anki

    SvaraRadera
  21. roligt att du kikat in i min blogg.
    ha en trevlig helg.
    ~M~

    SvaraRadera