Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 14 januari 2013

Ljuset på väg



 Ljuset verkar vara på lite intågande ser jag från fönstret, där jag sitter uppflugen och blickar ut över skymningen.
(Jag sitter här nedan, men bilden är tagen i dagsljus :-)



Idag har varit en sådan där dag som jag bara älskar! Richard och jag är hemma och jobbar båda två. Hann trots allt med en längre promenad i förmidags.
Emellanåt äter vi lite. Richard lagade sin paradrätt Dal Bhat. En rätt han lärde sig under en längre vistelse i Himalaya. Jättegod starkt kryddad linsrätt med ris; idag hade vi ungersk korv till . . . mmmm.





 




Tack för era värmande kommentarer angående min mamma! 
Ha en fortsatt skön vecka!
Kram Helen

23 kommentarer:

  1. Vad skönt att kunna jobba hemma bögge två! Hans paradrätt lät ju lite annorlunda! Vad gjorde han i Himalaya?
    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han vandrade och skrev en bok, under två års tid!

      Radera
  2. Låter spännande med den maten. Kryddstarkt....skulle jag behöva som sitter här och fryser för det mesta.... :)

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Mm, låter som en spännande rätt OCH resa!

    Läste ikapp några inlägg och beundrar dig som står bredvid din mamma, ställer upp när hon behöver dig och ja, jag instämmer - visst känns vården ibland hopplös. Och byråkratin kring det hela helt oändligt svårhanterlig. Minns hur mamma kämpade för min mormor och vet att jag har det där framför mig, i någon form. Jag är så glad för varje dag som mina föräldrar är pigga och tar för sig så mycket de kan av livet. Reser med sin husbil, umgås med släkt och vänner och finns där för oss, precis som vi finns för dem.

    Ha en fin vecka!
    Kramar
    Suz

    SvaraRadera
  4. Så skönt att kunna jobba hemifrån! Å vad gott att få middag.
    Tråkigt med äldrevården när de gamla som slitet hela sitt liv inte får tillräckligt tillbaka... Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Det känns att ljuset är på väg. Jag sa till min kollega idag när jag var på väg hem strax efter 16 att man nästan kunde ana lite lite ljus kvar på himlen. Det går åt rätt håll :-)

    Kram Helén

    SvaraRadera
  6. Har också jobbat hemifrån, men jag hade nästan inte en enda paus. Men ljuset gör allt lättare. Kram Nilla

    SvaraRadera
  7. Ja nu vänder det.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Skönt att jobba hemma och kunna lägga upp dagen som det passar!
    Visst är det ljusare nu!!!!
    kram!

    SvaraRadera
  9. Ja jisses vad man längtar efter lite ljus nu. Maträtten låter supergoood :) Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Så mysigt du har det på din utsiktsplats! Och god mat! Tänk att din man bott i Himalaya, får man fråga var? Spännande låter det i alla fall. Och kul med genuint inspirerad mat.

    Äldrevården verkar vara så väldigt olika i olika kommuner, det är hela skalan från jättebra till jättedåligt, verkar det som. Hoppas det löser sig med din mamma, det är alltid ett stort bekymmer när man inte känner att det känns bra.

    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Vilken vacker stadsbild... och så gott att få äta mat från Himalaya och så läckert att få uppleva det stället en längre tid.
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  12. Så skönt och jobba hemifrån, perfekt när det
    är snökaos ute. Spännande mat och vilken
    upplevelse och ha bott i Himalaya.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  13. Ja, vilken lycka det är med de där extra minuterna av ljus varje dag. Efterlängtade och välbehövliga. :)

    Jag kan inte låta bli att le igenkännande när jag läser ditt inlägg. Jag och min man arbetar också hemma båda två och visst är det guldkant att kunna dela måltiderna tillsammans. :)

    Jag hoppas att saker och ting ordnar sig med din mamma. Det är en svår balansgång det där med att finnas där men samtidigt inte lägga sig i för mycket. Och ibland ha kraft nog att kämpa mot väderkvarnar som byråkrati. Skickar styrkekramar till dig.

    Sköt om dig Helen och ha en fin vecka.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  14. Vilken Bild, vilken utsikt!

    Vad härligt att ni haft en sådan skön dag, men god mat. Låter underbart med kryddstarkt och så ungersk korv också.

    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
  15. Det låter som en fin dag, som man vill ska vara länge! Kram!

    SvaraRadera
  16. Anonym1/16/2013

    Såå skönt att du tar dig för att ordna det mysigt och fint ...det kan man behöva när man har det lite tungt ibland och att få ladda om för att orka :)

    Önskar dig en finfin onsdag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  17. Hej, vad kul att du trillade in till mig! För nu trillade jag in till dig ;)
    Ha en fin dag!
    u

    SvaraRadera
  18. Maten låter spännande och precis i min smak! Tänk så gott det är med linser!!

    SvaraRadera
  19. Visst är det underbart att se hur det blir ljusare för var dag. Jag älskar att ha dessa skiftningar vi har på årstiderna, det är magiskt.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  20. Underbart att jobba hemifrån!!!

    SvaraRadera
  21. Vilken fördel att ni kan jobba hemma båda två och så gott det där lät.
    Ha en fin dag
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  22. Vilken häääärlig bild taget över takåsarna - lovely!! Och vilken spännande rätt:)) Jag är tyvärr lite känslig för kryddad mat, måste ha något fel på tungan, haha!! Tål inte ens hälften så stark mat som andra gör, det bränner som eld i munnen:)))

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera