Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

tisdag 8 januari 2013

Att ha en förebild

Brigitte Bardot
 Jane Birkin
Mina förebilder genom tiderna!
Picture of Jane Birkin
Picture of Jane Birkin





Undrar om alla har eller har haft en förebild? För mig har det nog alltid varit viktigt, fast på olika sätt naturligtvis ju äldre jag blivit. När jag var 11år började jag samla Brigitte Bardot bilder och klistra in i ett album, tillsammans med all fakta runt henne! Jag har än idag alla filmstjärns-bilder sparade  i en liten ask! Fortfarande kan jag slås av hennes skönhet, utan  varken silikon bröst eller förstorade läppar! Tyckte att hon alltid hade sååå snygga kläder. Jag tror att det var hon (eller rättare sagt min föreställning runt henne) som fick mig att sy olika kreationer, väskor och allt som inte fanns att köpa. Eller sätta mig och tillverka smycken som inte fanns att få tag på. Hon fick mig att bli väldigt kreativ! Kort sagt, jag ville ha allt som Brigitte Bardot hade! På något sätt hade jag väl en föreställning om att det var där lyckan låg. Någonstans lååångt ifrån den relativt tråkiga lilla by jag då bodde i. Senare då jag som 18-åring bosatte mig i Frankrike, var det någon som tyckte att jag var så väldigt lik Jane Birkin. Jag hade då aldrig hört talas om henne, men hon kom sedan att bli min nästa förebild. Lite mer rimlig att uppnå tycktes det, eftersom jag ju påstods vara lik henne :-) På bilderna här syns Jane B både som ung och i nutid. Fortfarande kan jag känna någon viss slags samhörighet med henne trots att hon är tio år äldre än jag, eller rättare sagt just därför. För precis så vill jag åldras! Att ha en sådan vitalitet, brinnande passion till livet, konsten och mina medmänniskor, nära till gråt, nära till skratt!  Så fortfarande känns det som något viktigt, att ha en förebild framför mig. Fast nu är det kanske inte lika mycket förebild utan snarare att vara den person jag själv alltid velat vara!À bientôt!
Kram Helen

8 kommentarer:

  1. Vilka underbara förebilder du har!
    Det där med förebilder tycker jag är svårt. Jag kan inte riktigt komma på att jag har någon, eller om jag någonsin haft. Det låter ju absurt. Jag får nog ta mig en riktig funderare kring detta.

    SvaraRadera
  2. Anonym1/08/2013

    Oj räknar snabbt ut att du är ett år yngre än jag då!!!
    Det trodde jag verkligen inte...å andra sidan säger ju "de som vet" att vi alla ska bli riktigt gamla numera....många av oss t o m närmare 100 år... så då ser man nog så där ung ut som du vid ca 57 år...hihi... ;)
    Tänk att jag kommer inte ihåg att jag hade någon speciell förebild........
    Men minns att jag såg upp till folk som hade god humor och var snälla/omtänksamma...låter det töntigt för en tonåring?? ...Hihih...
    Önskar dig en fin dag vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Vad fint du skriver om förebilder. Bra val också och jag hade nog ingen förebild men tyckte om Liv Ullman .. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Härliga förebilder!

    Så fint skrivet Helen.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jaa, Brigitte Bardot.....speciellt.....och det livet som hon och hennes "kompisar" levde på Rivieran, det var ju så häftigt och sen blev hon en så medveten kvinna! Och alltid lika vacker!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Där är vi lika du o jag!
    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
  7. Förebilder behöver vi nog alla. Åtminstone någon gång i livet. Jag har haft två förebilder under min uppväxt. Mina föräldrar. Jag har dem att tacka för så mycket.

    Ha en fin helg Helen.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  8. Inga dåliga förebilder du har. Jag gillar båda skarpt.
    Ciao Sahra

    SvaraRadera